מורה? חינוך זה בדמך? חשבת פעם כמה עולם אגדות חז"ל יכול לתרום לך?

מַעֲשֶׂה בְּשִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטַח שֶׁלָּקַח חֲמוֹר אֶחָד מִיִּשְׁמְעֵאלִי.

הָלְכוּ תַּלְמִידָיו וּמָצְאוּ אֶבֶן טוֹבָה תְּלוּיָה לוֹ בְּצַוָּארֹו.

אָמְרוּ לוֹ: רַבִּי, "בִּרְכַּת ה' הִיא תַעֲשִׁיר" (משלי י, כב).

אָמַר לָהֶם שִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטַח:

חֲמוֹר לָקַחְתִּי, אֶבֶן טוֹבָה לֹא לָקַחְתִּי.

הָלַךְ וְהֶחֱזִירָהּ לַיִּשְׁמְעֵאלִי,

וְקָרָא עָלָיו אוֹתוֹ יִשְׁמְעֵאלִי: בָּרוּך ה' אֱלֹהֵי שִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטַח! (מדרש דברים רבה, פרשה ג', ג')

 

מה קראתם במדרש שלפניכם? לכאורה סיפור פשוט על השבת אבידה. אבל מה הביא את תלמידי רבי שמעון לחשוב שהאבן שייכת לו? יכול להיות שישנם רבדים עמוקים יותר במדרש?

אנחנו אוהבים סיפורים. המשל, הדימויים והאגדות הם דרך מסורתית ידועה להעביר רעיונות, מסרים וערכים. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על אגדות שהועברו אלינו במסורת מחכמים, שם אנחנו מוצאים רעיונות גדולים ורבדים עמוקים יותר ממה שנדמה לנו בקריאה ראשונה, ולפעמים אף בשניה ושלישית.

מהם אגדות חז"ל? אגדות חז"ל הם החלק הספרותי שבכתבי חז"ל. הן כוללות מדרשים על סיפורי המקרא, סיפורים מתקופת החכמים, משלים ופתגמים שמטרתם היא דידקטית, רעיונית ומוסרית. זהו עולם רחב ועשיר. לא יהיה מוגזם לומר שהוא טומן בחובו אוצרות של ממש. לצד ההלכה, המכוונת את החיים מבחינה מעשית, טומנות בחובן אגדות חז"ל את אוצרות הרוח של עם ישראל. שם נוכל למצוא את הרעיונות המנחים, את הערכים הבסיסיים והחשובים שלנו. האם אנחנו מכירים את האוצרות הללו? האם אנחנו עושים בהם שימוש לטובת תפקידנו בעולם ולטובת הדורות הבאים אותם אנחנו מחנכים?

בשל התפקיד המרכזי שיש לאגדות חז"ל במחשבה היהודית, אנחנו יכולים למצוא אותן בתכנית הלימודים של מקצועות מגוונים ממקצועות היהדות: נמצא אותן בתושב"ע, בתנ"ך, בספרות, לשון והסטוריה. מכיוון שכך, כמעט אין תחום הוראה מבין תחומי ההוראה ההומאניים שלא ימצא תרומה אדירה בהתמחות והתעמקות באגדות חז"ל. אבל הבשורה הנוספת היא כמובן בשורת החינוך והמחנך. הרעיונות והתכנים העשירים, המקורות הספרותיים המרתקים מתאימים לכל גיל ויכולים להוות כלים נפלאים בעולמם של כל העוסקים בחינוך.

לפרטים על תכנית תואר שני באגדה והוראתה לחצו כאן.

השארת תגובה